Thursday, May 17, 2012

Semalam Yang Suram..

Semalam, awal-awal pagi awfeeya bangun, nak ikut ommie pergi hantar bibik kat airport. Bibik dah nak balik kampung, kontrak dia kat sini dah tamat tempoh. Aku tengok, bibik dukung Awfeeya sampai masuk dalam kereta.

Hati rasa sebak.

Kenapa? Aku je ke yang terasa sedikit kehilangan? Aku pasti awfeeya pun sama.. Ibu kata, waktu bibik nak masuk pintu tu, awfeeya menangis-nangis nak ikut bibik, sambil panggil-panggil "Bibiikk...Bibiikkk.." Awfeeya pandai sebut 'Bibik', tak pelat langsung!! In fact, dia pandai sebut bibik dulu dari mummy.. tak kisahlah..sebab memang hari-hari dia lebih banyak dengan bibik dari mummy.. =( Terutama skali sejak ibu dan baba gi Portsmouth, sebulan awfeeya tinggal dengan bibik. Mungkin waktu tu la yang buat dia makin rapat dengan bibik.

Pagi-pagi, bibik slalu bawak awfeeya jalan-jalan naik basikal kesayangan dia.
Lepas tu, bibik layan awfeeya mandi dalam 'pool' awfeeya sampai basah-basah.
Layan awfeeya nyanyi lagu 'cangkul..cangkul..' (lagu kanak-kanak Indonesia dalam Youtube =))
Kalau mummy marah awfeeya sebab malas jalan, mesti bibik datang angkat dan dukung awfeeya.

Malam semalam, lepas bibik balik, ada jugak 2-3 kali awfeeya panggil "bibiikk..bibiikk.." Ibu yang jawab, "Bibik kan tak ada..Bibik dah balik kampung." Then sebelum nak naik tido, awfeeya dengar bunyi washing machine, terus dia merangkak gi dapur cari bibik.."bibiik..bibiikk.." dia panggil lagi. Sebak betul, budak sekecil tu tau ke erti kehilangan??

Awfeeya, bibik dah tak ada..InsyaAllah, kalau ada rezeki bibik datang semula,ok??
______________

Semalam, waktu kurang mood nak buat kerja.. =P ada terbaca satu blog ni... Doa Buat Alanna. Tersentuh naluri keibuan aku bila baca blog ni. Aku tak kenal siapa penulis blog ni, tapi aku dapat bayangkan betapa dia terlalu merindui si kecilnya yang pergi dulu menghadap Ilahi. Memang bergenang air mata aku bila baca setiap entri dia. Penulisan yang sangat ikhlas lahir dari hati seorang ibu, aku rasa. Terfikir, macam mana kalaulah aku berada di tempat dia? Na'uzubillah..Hati teringat awfeeya kat rumah. Rindunya awfeeya rasa cepat-cepat nak balik.

Balik je dari ofis smalam, terus aku peluk cium si kecik tu. Rasa rindu sangat-sangat kat dia. Macam da bertahun-tahun tak jumpa. Mesti awfeeya pelik, apsal dengan mummy ni?? Petang tu, aku bawak awfeeya jalan-jalan naik basikal since bibik dah tak ada. Lepas tu aku mandikan dia pulak sambil layan dia main air dalam 'pool' dia. Habis basah-basah lencun, tapi aku rasa bahagia tiba-tiba..Selalunya, bila aku balik, awfeeya da siap mandi n wangi-wangi, tinggal nak kena cium je. Malam tu, awfeeya tido dengan aku. Selalunya, awfeeya tido dalam cot sendiri tapi smalam aku biarkan dia tido atas katil aku. Lepas rasa rindu.

Ya Allah, lindungilah dia..peliharalah dia untukku..limpahkan rahmat dan kasih sayangMu buatnya..

Dia insan teristimewa dihatiku.. 

3 comments:

  1. huhu.. sedih pulak baca story u harini.. tak sabar nk balik n hugs my baby too.. :(

    anyway, nanti bibik yg sama ke dtg balik? untung lah Awfeeya kalau mcm tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hee..jgn sedih2.. Hari ni kita happy pulak yea.. =) but blog tu,mmg haunted lah..hehee..mlm td I bc smpai kul 1 pg xtdo,then sedih2 smpai migraine..haha a..does it make sense?? Ntah ape kne la I ni lately.. =P

      Anyway, yea..bibik yg sama..dia still nk keje but at the same time she has family who needs her there..so dia kata bg dia 1 bln tempoh,if everything ok kat sana,she'll come back..hopefully dia dtg blk..awfeeya rapat dgn dia, pg td pn bangun tdo masih pggl bibik.. =(

      Delete
    2. haah mama alana mmg sangat kuat. kadang2 x sanggup nak baca sebab terlalu sebak :(..

      bagus la kalau bibik tu nak datang balik.. mesti awfeeya rindu.. lgpun senang kalau dapat bibik yg sama, diorang dh biasa dgn anak kita kan.. kalau dapat yg baru tu, tak tahu lagi mcm mana perangai dia and penerimaan anak kita.. hugs n kisses to awfeeya :)

      Delete