Tuesday, August 7, 2012

Talk To Me: Rindu Mummy and Daddy..

Pagi tadi waktu nak ke ofis, awfeeya sebok "mummy, mummy..nak kott..kuuaaa.." sambil depang tangan minta aku dukung. Aku angkat dia dan bagitau "mummy nak gi work..awfeeya duk umah ngan ommie yea..petang nanti mummy balik". Aku nak turunkan dia ke bawah, tapi meronta-ronta dia tak nak, so aku pujuk dia "Ok,ok..jom kua kita walk yea...where's your shoes? Pakai shoes dulu baru bleh walk" "Shoes..walk.." jawab awfeeya sambil ambil selipar dia. Aku sarungkan kat kaki kecil tu. Dia bangun sambil pegang tangan aku, ready to walk. Suka betul dia. Seblah tangan lagi ommie pegang. Aku pimpin dia sampai depan pintu gate, dia masih nak berjalan. Aku bawak sampai ke kereta, "Ok, mummy nak gi work ni..awfeeya jalan ngan ommie yea." Aku lepaskan tangan dia. "Mummy..mummyyyyy.."merengek dia sambil hulur tangan mintak aku pimpin lagi. Tak sampai hati, aku tak jadi masuk kereta, aku pimpin lagi tangan dia, kali ni bawak masuk dalam rumah pulak. Dalam melangkah masuk ke perkarangan rumah, aku cakap pada dia "Awfeeya main buai dengan ommie yea, mummy gi work dulu, nanti petang mummy balik kita main sama-sama, ok?" "Tak naaakk..tak bleehhh.." jawab awfeeya bersahaja sambil pegang tangan aku erat-erat. Nak dekat sampai kat buai tu aku kena lepaskan tangan dia sebab laluan tu sedikit sempit, tak muat nak lalu bertiga (ommie, awfeeya, mummy), awfeeya meronta-ronta panggil aku, "Mummy..mummy..mummyyyy..." sambil hulur tangan dia suruh aku pegang. Dengan hati yang berat aku cakap, "Mummy gi work dulu yea sayang, petang nanti mummy balik kita walk yea.." Dengan langkah yang berat seberat rasa di hati untuk tinggalkan awfeeya aku menuju ke kereta tak toleh lagi, yang kedengaran suara awfeeya menangis sambil dipujuk ommie.

Dalam kereta aku betul-betul sebak. Tahan air mata dari tumpah, kuatkan semangat dan terus hidupkan enjin kereta untuk ke ofis.

Situasi yang kerap terjadi waktu awal pagi.

_________________________________________

Pagi, waktu nak ke ofis..
"Awfeeya, jom turun, mummy da nak gi work ni.." aku angkat dan dukung awfeya dan angkat barang-barang untuk dibawa turun (handbag, botol susu, etc.) "Mummy, daddy...daddy..." sambil tunjuk gambar daddy dia atas rak. "Daddy tak de sayang, daddy work..nanti daddy balik yea." Senyap, terus dia tak kata apa.

Petang, waktu balik dari ofis..
Masuk-masuk je bilik, "Kommm..daddy..daddy.." (Assalamualaikum, daddy..daddy..) panggil awfeeya. "Daddy tak delah awfeeya, daddy gi work." "Work" jawab awfeeya sepatah. Entah dia tau ke tak work tu apa.

Bila dengar bunyi pintu dan dia tak nampak siapa yang masuk..
"Daddy...daddy.." awfeeya bagitau aku dengan muka penuh excited.. "Bukan daddy, atoklah.."

Hmmm...sebak lagi.

Sampai bila situasi ni akan berakhir??

Kesian awfeeya..Apa agaknya perasaan anak kecil ini?? Mungkin dia rindu mummy dan daddy dia.. (especially daddy)

AWFEEYA SAYANG, MUMMY PUN RINDU AWFEEYA..
AND I HOPE THIS WILL END..  

1 comment:

  1. isk..isk.. sedihnyaa.. samalah dengan Z. Alhamdulillah now hubby dah balik dublin.. so, kurang skit lah rasa bersalah tu.. tapi drama air mata pepagi hari tetap jugak lah berlaku..
    at least feeya dah pandai menyuarakan isi hati dia.. sob..sob..

    ReplyDelete